Oljefondet, eller Statens pensjonsfond utland, ble 25 år nylig. Fondet er en formidabel felles rikdom, men også kilde til bekymringer og konflikt. Dette gjelder offentlig pengebruk, bruk av «andres penger», og konfliktfylt forhold til senere generasjoner. Er det mulig?
Oljefondet,
eller Statens pensjonsfond utland, ble 25 år nylig. Oljefondet ble etablert
30. mai 1996 og passerte altså 25 år i år. Første innskudd i fondet var på nesten
2 milliarder kroner (1.981.120.502,16 kroner). Alle statens oljeinntekter
settes nå inn i fondet som offisielt har byttet navn til Statens Pensjonsfond Utland.
Dette omfatter skatter og avgifter fra oljeselskapene, utbytte fra Equinor og
inntekter fra statens direkte eierskap i feltene. Disse siste inntektene kommer
inn via Petoro, et norsk statlig aksjeselskap, som ivaretar de
forretningsmessige forhold knyttet til statens økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
på norsk sektor. Fra 1. januar 1998 til og med 2020 var realavkastningen
(fradrag for prisveksten) i fondet 4,4 prosent regnet som årlig gjennomsnitt.
Pengene er investert i aksjer, omsettelige rentepapirer og eiendom i utlandet. Oljefondet
forvalter per dato ifølge «Oljefondet minutt for minutt» 11.294 milliarder kroner.
Statens
pensjonsfond utland er ikke vårt eneste Statens pensjonsfond. Folketrygdfondet
ble i sin tid opprettet for å forvalte overskuddet i folketrygden som ble etablert
som et norsk obligatorisk,
nasjonalt, sosialt forsikringssystem fra 1. januar 1967. Forsikringsordningen
gikk etter hvert med underskudd. Innbetalt medlemsavgift og arbeidsgiveravgift
dekket ikke kostnadene. Ordningen måtte årlig få tilført kapital over statsbudsjettet for
å dekke sine forpliktelser. 1979 ble etter politisk beslutning, siste år med kapitaloverføring
fra folketrygden til Folketrygdfondet som deretter ble et «lukket fond» uten
kapitaltilførsel (det betaler heller ikke utbytte til staten) og går under
navnet Statens pensjonsfond Norge for å vise at fondet investerer i norske
virksomheter, men også i Skandinavia. Kapitalen i dette fondet var 303,4
milliarder kroner ved utgangen av første kvartal i år og resultatet 11.3
milliarder, en avkastning på 3,9%. Ingen av disse to «Pensjonsfondene» er direkte
involvert i pensjonsutbetalinger. Dette tar staten seg av ved bevilgninger over
Statsbudsjettet og utbetalinger via NAV.
En
formidabel felles rikdom, men også kilde til bekymringer og konflikt. I 2001
foreslo Stoltenbergs regjering den såkalte handlingsregelen dvs. at man årlig
kunne bruke 4% av Oljefondet (Statens pensjonsfond utland) som tilskudd til
statsbudsjettet. Fra 2017 ble prosentsatsen redusert til 3%. Verdiøkningen Statens
pensjonsfond utland de fem første månedene i år var på 436 milliarder kroner som
er mer enn den oljepengebruken regjeringen har annonsert i revidert
nasjonalbudsjett for hele dette året og omtrent på nivå med det regjeringen
brukte på pensjon og trygder i fjor. Politikerne og økonomene de omgir seg med
er opptatt av å ta vare på dette fondet. «Vi har et ansvar for å ta vare på
fellesskapets verdier selv om det er krise. Det som finansieres i dag, vil
måtte betales av fremtidige generasjoner», er en av uttalelsene som er sitert
fra presentasjonen av revidert nasjonalbudsjett. Oljepengene er ikke bare en
velsignelse, men også en kilde til bekymring og nå også politisk erklært konfliktstoff
mellom generasjoner.
Kilde til
bekymring 1: Økt offentlig pengebruk og bruk av «andres penger». The
Economist publiserer årlig en sammenstilling av økonomiske nøkkeltall for
utvalgte land. Norge utmerker seg i denne sammenligningen som et av meget få
land som presenteres med solid positiv budsjettbalanse. Årsaken er selvfølgelig
oljefondet. Og det er vel her roten til bekymringene ligger, at vi skulle tappe
fondet slik at vi måtte begynne å låne penger. I en artikkel i magasinet
Prospect nylig tar journalisten Phillip Coggan opp denne bekymringen ved først
å sitere Margaret Thatcher: «The problem with socialism, is that you eventually
run out of other people’s money». Deretter konstaterer han at: «Running up debt
used to prefigure political ruin, but in the 2020s nothing seems to stop
governments living in red. Have the old rules gone for good?». Deretter lister
han opp tre påstander som tidligere støttet opp under Thatchers advarsel mot uansvarlig
offentlig pengebruk, men som han mener kanskje ikke gjelder lenger. Det første
var at offentlig pengebruk ville fortrenge investeringer i privat sektor. Dernest
at budsjett-underskudd vil føre til høyere skatter som igjen vil svekke viljen
til å arbeide og til å satse i privat sektor. Til slutt at budsjettunderskudd
vil føre til høyere inflasjon. Coggan hevder at de siste 40 årene har vist at
det ikke er hold i disse påstandene. Offentlige investeringer fortrenger ikke
private investeringer. Japan som et eksempel, blant flere har, stadig økt sine
budsjettunderskudd, men uten å øke skattene fordi det er billige penger å låne.
Inflasjon er heller ikke et påtrengende problem. I UK, som eksempel, har
inflasjonen siden 1991 aldri vært mer enn 5% i et enkelt år.
Kilde til
bekymring 2: Konfliktfylt forhold til senere generasjoner. Unge Venstres leder, Sondre Hansmark, skrev lørdag 13.
februar i år i Dagens Næringsliv: «Jeg er bekymret for min generasjons velferd.
Vi kan ende opp med å bli generasjon null pensjon fordi foreldregenerasjonen
forsyner seg sjenerøst fra Oljefondet», eller som han skriver lenger nede «Vi
kan ende opp med å bli generasjon null pensjon fordi foreldrene våre bruker opp
sparepengene våre.» Innlegget hans legger seg inn i en rekke av andre innlegg
fra politikere, gamle som unge, der det konstrueres motsetninger mellom
generasjoner, eller mellom yrkesaktive og pensjonister. Jeg velger å forstå
dette som et dårlig gjennomtenkt valgkampfrieri til yngre velgere. Dersom noen
skulle knyttes til de sparepengene det her er snakk om må det være navn som Jens
Evensen, Farouk al-Kasim, Finn Lied, Arve Johnsen med flere og ikke nevnt, men heller
ikke glemt mange ingeniører og oljearbeidere som gjorde jobben sin slik at vi etter
hvert kunne snakke om det norske oljeeventyret og oljefondet eller det Hansmark
kaller sparepengene sine. Pengene er mer en arv. Selv pandemien vi nå har vært
igjennom har ikke redusert verdien av denne. Det blir et økende antall
pensjonister, som lever lenger, i årene som kommer. Men skal vi tro FHI vil
mange av dem være mer selvhjulpne lengre ut i livet. Og mange av selvhjelpsutfordringene
kan trolig møtes med nye teknologiske løsninger som i seg selv kan være
verdiskapende og med et stort internasjonalt marked. Statens pensjonsfond Norge kan kanskje
med sine milliarder være et virkemiddel her.
Andre poster på denne bloggen som berører tilstøtende tema er en post om perspektivmeldingen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar