Smart cities, Intelligent cities, Green cities. Vel ti år tilbake i tid ble begrepet Smart cities introdusert som en fremtidsversjon for byutvikling. Andre versjoner med omtrent samme innhold var Intelligent cities eller Green cities. De siste var et mer direkte svar på miljøutfordringene og global oppvarming, men informasjonsteknologi og utviklingen av denne var sentral i alle versjoner av disse fremtidsbyene. Antallet treff på nettsøk med disse søkeordene ble etter hvert formidable og slik er det fortsatt. MIT Technology Review og Jennifer Clark, stiller i seneste utgave spørsmålet: «Technology can help fix many problems that cities face to day. So why hasn’t it?
IBM’s
Smarter Cities Challenge in 2010 fremstilles av Jennifer Clark som begynnelsen
på «Smart City» bølgen. IBM tilbød substansielle belønninger i form av
teknologi verdt mange millioner USD til byer som ønsket å oppgradere sin
infrastruktur. Flere konkurranser fulgte og med disse en rekke pilotprosjekter
der også andre tech-firmaer og individuelle byer inngikk partnerskap for å oppgradere
store by-systemer for transport, energi, VAR og/eller kommunikasjon. Med årene ble
prosjektene og leverandørene mer spesialiserte innrettet mot leveranser av for
eksempel kommunikasjonsnettverk og sensorer. Det ble mindre fokus på å bygge
systemer for oppgradering av fysisk infrastruktur, mer innretning mot å utvikle
nye digitale tjenester for enkeltsektorer. Prosjektene ble drevet frem av
selskaper som var vant til å skape sine egne markeder for sine produkter.
Covid-19 avslørte at de smarte byene ikke var så smarte. Fokus
var feil. Etter ti års arbeid med Smart-city prosjekter ser vi nå, ifølge
Jennifer Clark, at disse prosjektene ikke primært var rettet mot å oppgradere
byenes infrastruktur. De var snarere rettet mot å utvikle markeder for ny
teknologi og nye tjenester og for de data disse gjør tilgjengelig. De mest
synlige «smart-city» suksess-historiene per i dag er software-baserte delingstjenester
som kjøreturdeling, bildeling, leilighetsformidling, co-working og i Norge også 10-tusenvis av el-sparkesykler. Dette er
tjenester som har vært til lite nytte under pandemien der fokus i langt større
grad har vært rettet mot for eksempel smittesporing og tilgjengelige og fungerende helsetjenester.
Det by-folk primært har behov for er sikker energiforsyning, rent vann, ordnet avløp og renovasjon. Å ta inn over seg fremtidens behov for «smarte tjenester» krever endring av perspektiv langs tre akser. For det første må de som utvikler teknologi for smarte byer trekke på kunnskap om det lokale sammenhenger teknologien skal virke i. Dernest må det utvikles rammeverk for databehandling, avtaler om hvordan data skal samles inn, deles og brukes. Og dessuten: Medvirkning fra brukere og berørte er helt essensielt. Veien fremover bør innrettes mot å dekke samfunnets behov, ikke tech-industriens forestillinger om markeder. Og det siste er hovedsaken vel her.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar