Søk i denne bloggen

tirsdag 16. mars 2021

Grøntskifteparadoks: El-biler + SUVer = 0 klimagevinst

 











El-bilsalget world wide tok av i 2020. Drivstoff-omsetningen til konvensjonelle biler, eksklusive SUVer, er på verdensbasis anslått til å ha falt 10% I 2020, eller med mer enn 1.8 millioner fat oljeekvivalenter (engelsk: boe) per dag. Det meste av denne nedgangen skyldes redusert reiseaktivitet på grunn av pandemien og vil derfor være midlertidig. Men ca. 40.000 boe per dag kan knyttes til økt andel elektriske biler. Salget av slike biler har på verdensbasis tatt av i 2020.

Men også stadig flere SUVer rullet ut på veiene i 2020. Ifølge IEA, Det internasjonale Energibyrået, gjør SUVenes suksess i bilmarkedet det vanskelig å kutte CO2-utslippene og å nå klimamålene. Antallet SUVer økte nemlig også i 2020.  Mens salget av ordinære bensin- og dieselbiler gikk ned i fjor, valgte 42% av nybilkjøperne å kjøpe en SUV slik at andelen av slike biler i bilparken økte betydelig i løpet av 2020. Globalt kjører det nå 280 millioner SUVer på veiene jorda rundt. I 2010 var det mindre enn 50 millioner slike biler.

Forbruket av oljebaserte drivstoff har ikke gått ned. Økningen av SUVer i trafikken i 2020 førte til en økning i drivstoff-forbruk basert på olje som tilsvarer reduksjonen som tilskrives økt andel el-biler. Dette er også tilfelle om man ser på 10-året mellom 2010 og 2020. De globale CO2-utslippene fra konvensjonelle biler gikk ned med 350 megatonn. Dette kan tilskrives både effektivitetsforbedringer på drivstoff- og motor-siden i konvensjonelle biler, og overgangen til elektriske biler. Utslippene fra verdens SUVer økte imidlertid med 500 megatonn i samme periode.

El-SUVer er ikke en ideell løsning. Økningen i SUVenes andel av bilparken mener man skyldes velstandsutviklingen i deler verdens befolkning. Flere har fått råd til å kjøpe slike biler. Bilprodusenter og bilforhandlere reklamerer også heftig for slike biler som det du trenger for å ta deg frem i og komme i kontakt med naturen. SUVer er blitt statussymboler. Noen ser løsningen komme ved at elektriske SUVer nå er på veg ut i markedet. Andre mener imidlertid at dette ikke er en ideell løsning. Elektriske SUVer krever større batterier, er mer ressurskrevende å produsere, og når de først er på veiene er strømforbruket 15% høyere enn for mer normale el-biler.

Kanskje blir dette paradokset del av et kapittel i "Den store akselerasjonen  1950-2050". Vil du sjekke fakta i denne posten finner du kilden i 30. januar utgaven av New Scientist fra i år her. Og tallene de refereres til er ikke hentet fra Norge, men fra Norge + verden utenfor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar