Søk i denne bloggen

tirsdag 15. februar 2022

Nyskaperenes kode – The Creator´s Code

Har du evnene til å finne muligheter andre ikke har sett, fokusere på fremtiden, lære kontinuerlig, og våger å feile for å lære av det? Er du flink til å samle ulike, men talentfulle mennesker rundt deg og deler du generøst av din kompetanse og dine ideer? Gjør du alt dette, og stadig på nytt gjør det, da er du en av de Amy Wilkinson burde ha snakket med når hun skrev boken sin, The Creator´s Code tilbake i 2015. Om du da hadde hatt tid til å la deg intervjue. Kanskje var du for travel med å realisere et eller annet nyskapende forretningskonsept.


 









Amy Wilkinson har intervjuet, kodet og analysert seg frem til budskapet i boken. Her er mange eksempler og mye inspirasjon samlet i seks essensielle egenskaper som ifølge analysene er felles for de 200 suksess-entreprenørene hun har intervjuet. Nedenfor følger en rask fremstilling av de avgjørende egenskapene.

Finn gapet. Dette innebærer at du ser muligheter andre ikke har sett, finner «vakuum» som du kan fylle, behov som ikke er tilfredsstilt og som kan inspirere deg til nyskaping. Kreative nyskapere bruker, ifølge Wikinson, tre teknikker i sitt arbeid. De gjør som sommerfuglene, de overfører ideer og metoder til nye områder, de gjør som arkitektene og finner nye løsninger eller veier frem, de integrerer, dvs. smelter sammen tilsynelatende uforenlige konsepter til noe helt nytt. Wilkinson trekker frem Elon Musk som eksempel. Sammen med en bekjent startet han sent på 90-tallet Zip2, en av de første tjenestene som gjorde innhold fra medier tilgjengelig på nett. Zip2 ble kjøpt opp av søkemotorselskapet AltaVista. Musk var snart i gang med PayPal, betalingsformidling på nett, som raskt ble kjøpt opp av eBay. Musk ga seg ikke. Han er i dag best kjent for el-bilen Tesla og andre prosjekter under utvikling: Som f.eks. å sende mennesker til en bosetting på Mars.

Styr mot dagslyset, i tunnelen. Fokuser på fremtiden, se den for deg og du kommer dit. Slik virker det ifølge Wilkinson. Utforsk grensene for hva ingen til nå har gjort. Unngå nostalgiske tanker som kan hindre fremdriften. Wilkinsons eksempel her handler blant annet om yoghurt, og om Hamdi Ulukaya, en tyrkisk innvandrer til USA. Han hadde noe erfaring med melkeprodukter med seg hjemmefra. Men med blikk for fremtidige mål og muligheter kjøpte han et nedlagt og forfallent produksjonsanlegg for youghurt av matvaregiganten Kraft Foods. Ulukaya ville lage en youhgurt som var mye bedre enn det skvipet han mente amerikanske forbrukere ble tilbudt tidlig på 2000-tallet. Han startet uten distribusjonsapparat, men så ikke begrensninger i det. I oktober 2007 pakket han sitt første parti med Chobani gresk-yougurt. I 2013 var hans yougurt den meste solgte av gresk type i USA.

Fly i OODA loopen. Oppdater antagelsene dine om hvordan ting virker kontinuerlig. Observer, orienter deg, beslutte og handle. Dette er ODAA-loopen: Observe, Orient, Decide and Act. Gjentatt hurtig sirkel-iterasjon gir deg muligheter til å lære slik at du kommer i forkant av dine konkurrenter. Max Levchin er eksempel sammen med blant annet Peter Tiel. Etter mange forsøk på å lansere løsninger for kryptering av pengeoverføringer på forskjellige kanaler endte de opp med betalingsløsning Confinity som ganske raskt fusjonerte med Elon Musks X.com og ble til PayPal og deretter kjøpt opp av eBay. Etter dette vil man finne Levchin igjen i etableringen av Slide og Yelp, i styret for Yahoo, og som engasjert deltaker i en rekke idealistiske initiativer. Egenskapen vi snakker om er evnen til med «lynets hastighet» å løpe gjennom OODA loopen, lære av det, korrigere og starte på nytt med bedre utgangspunkt. Og så gjøre det igjen!

Feile klokt. Å erfare gjennom å gjøre mange små feilgrep er avgjørende for å unngå de helt store tabbene som velter hele spillet for deg. Det entreprenører som feiler klokt, gjør ifølge Wilkinson, er å utvikle metoder for testing av ideer der små innsatser settes inn på å teste ut små ideer. De ideene som virker tar de med seg videre, de andre avskrives, men med små tap. Det gjør det motsatte av å satse alt på et kort. De har også som egenskap at de klarer å snu sine tilbakeslag til suksess. Wilkinson viser her til Jessica Herrin, grunnleggeren av Stella & Dot, smykkesalg m.m. på nett. Etableringen av denne virksomheten innebar testing av mange varianter av vareutvalg og salgsformer før dagens forretning fant sin form. Og fortsatt tester man ut små porsjoner av kolleksjoner før man satser store penger på produksjon, innkjøp og markedsføring.

Nettverk av gode «hoder». Samle ulike, men gode hoder. For å løse mangefasterterte problemer må du ha evnen til å samle gode hoder rundt deg. Og da ikke bare slike som tenker som deg. Du må gi plass til, kunne integrere og la deg inspirere av individualister som tenker annerledes. "Du må kunne temme kognitiv diversitet for å kunne bygge på andres ideer", som Wilkinson sier det. Dette gjør du ved å skape felles arenaer, raske samlinger, bruke konkurranser, spill og lek. Du må kunne overraske med nye samarbeids-partnere om nødvendig også slike ingen venter at du skal kunne samarbeide med. Du må kunne samarbeide med uventede ikke-allierte. Wilkinson viser til Hosain Rahman og Jawbone som eksempel. Jawbone selger armbånd som ved hjelp av en innebygd digital enhet og en app på mobiltelefonen din gjør det mulig for deg å overvåke trening, søvn og næringsinntak. Den første utgaven var raskt utsolgt, men ganske snart begynte kjøperne å klage på funksjonaliteten. Rahman inviterte misfornøyde kunder til å gi tilbakemeldinger mot å få tilbakebetaling av utgifter og fri bruk. Han organiserte et bredt sammensatt team av eksperter for å teste ut produkter funksjon for funksjon og forbedre disse. Relanseringen et år etter ble en suksess.

Dele generøst. Utløs generøsitet ved å hjelpe andre, gi små gaver, del informasjon, hjelp til med å fullføre andres oppgaver, åpne muligheter for kolleger. Slik bygger du sterke relasjoner. I en transparent og sammenkoplet verden gjør generøsitet den kreative skaperen enda mer produktiv. Robert Langer med egen lab på MIT er et av Wilkinsons eksempler her. Langer er en pioner innen biomedisin og bioteknologi med mange hundre patenter og et vitenskapelig forfatterskap som omfatter mer enn 1000 vitenskapelige artikler. Hva han er mest stolt av? Ifølge Wilkinson er svaret: «My students. They´re almost like my own kids. I get so much satisfaction seeing them do well».

Binde alt dette sammen. Klarer du å forene alle disse egenskapene eller måtene å utvikle og realisere ideer på så er du altså, slik jeg forstår Wilkinson, i klasse med Elon Musk. Det er bare å gå i gang. For de fleste av oss er det vel ikke så lett å sammenligne seg med Musk, kanskje vil vi ikke engang være slik. Men kanskje er det noe å lære av Wilkinson allikevel. Boken som altså ble utgitt i 2015 er rik på eksempler ut over de som det er vist til her. Noen av eksemplene og «varemerkene» over har byttet navn siden utgivelsen, men jeg mener fortsatt fremstillingen har noe for seg selv i dag. Wilkinson kan du også se på YouTube.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar