Søk i denne bloggen

torsdag 14. oktober 2021

Mangel på microchiper og containere, slitne transportarbeidere og globale forsyningskjeder…










Det er risiko for kollaps i viktige globale forsyningskjeder. Biden åpner havner i USA for døgnkontinuerlig lossing og drift. Ny bil i dag inneholder over hundre micro-chiper. Microchip-mangel forsinker leveransen av biler, laptops og telefoner. Krisen kan vare flere år og gi oss en ny stagflasjonsperiode.

Risiko for kollaps i den globale forsyningskjeden var overskrift med store bokstaver på side 24 i Dagens Næringsliv 4. oktober. Årsaken er blant annet at 400.000 mannskaper under toppen av pandemien ikke fikk forlate skipene de arbeidet på over en periode av 18 måneder. Nå er de slitne, mange flykter fra bransjen, og alle transportsektorer opplever mangel på transportarbeidere. I Storbritannia mangler man sjåfører fordi mange av de som kjørte vare- og tankbilene har reist hjem til landene de opprinnelig kommer fra på grunn av Brexit. Prisen for å frakte en container fra Asia til USA og Europa har aldri vært høyere. Det er kø av skip i sjøområdene utenfor de største containerhavnene i USA fordi man mangler havnearbeidere..

 

Utvidet åpningstid i USAs havner. President Biden vil nå åpne for at havnen i Los Angeles kan være i virksomhet 24 timer i døgnet, syv døgn i uka, for å få losset de mer enn 50 containerskipene som ligger oppankret i sjøen utenfor havnen. Forsinkelsene her gir mangel på tomme containere i den andre enden av forsyningskjeden. Krisen er forventet å vare ved langt ut i 2022. Bestill julegavene nå er rådet fra transportselskapene. Utover i 2022 kan vi oppleve høyere priser, inflasjon og stagflasjon. Det vil si at den økonomiske veksten avtar, ledigheten stiger, samtidig som prisene på alt vi er avhengig av stiger. Rundt 1970-tallet opplevde man det samme og stagflasjonsbegrepet stammer derfra. Men elendigheten er ikke slutt med dette.


Microchip-mangel forsinker leveransen av biler, laptops og telefoner. På Raufoss produserer Bentler Automotive støtfangere til flere bilmerker, men har nå måttet permittere ansatte fordi bilprodusentene produserer færre biler. Dette skyldes at de ikke får tilstrekkelige leveranser av mikrochips. Microchiper er blant verdens mest etterspurte produkter. Omsetningen i januar i år alene var på ca. 40 milliarder USD. Og ryktene om leveringskrise har siden drevet prisene opp. Leverandørene er få, eksklusive, og skjermer sine produkter med patenter og immaterielle rettigheter. Det er ikke bare å starte opp nye produksjonsenheter i denne bransjen. I august i år var ventetiden for leveranser av micro-chips 21 uker, mot 12 uker i januar.

 

En gjennomsnittlig ny bil i dag inneholder over hundre micro-chiper. Og micro-chips finnes også i svært mange andre produkter vi har rundt oss, hjemme og på arbeidsplassen. Tidligere i år måtte en annen bedrift på Raufoss, Neuman Aluminium, som produserer hjuloppheng til biler også permittere ansatte av samme grunn. Forsyningssvikten i microchipsleveransene er nært knyttet til ualminnelig stor etterspørsel etter laptops og annet utstyr kjøpt inn til arbeidstakere henvist til hjemmekontor på grunn av covid-19-pandemien. I tillegg ble en chip-fabrikk i Japan rammet av omfattende brann. Selv om det nå satses stort på utbygging av nye produksjonsenheter kan forsyningsproblemene komme til å vare 1 til 2 år, også her, ifølge de som kjenner denne industrien. Kryptovalluta-industrien er en ikke-positiv bidragsyter til krisen med sin særdeles microchips-, data- og energikrevende mining-virksomhet.

 

Microchip-krisen er omtalt tidligere i en post på denne bloggen der også kryptovalutaenes bidrag til krisen blir omtalt. 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar