Søk i denne bloggen

fredag 22. august 2014

LinkedIn ja, men har du hørt om Glassdoor, Viadeo og Xing?


LinkedIn har 313 mill. profiler, 3 ganger antallet i 2011. Målet er 3 milliarder. LinkedIn er en ”game changer” i rekruttering. Her finner man også de som ikke søker jobb og dette er etterspurt. Her er det betalingsvilje i markedet. Antallet jobbannonser på LinkedIn har økt fra 350.000 til 1 mill bare i år. Men LinkedIn er mer. Og det finnes også andre
Oversikt over egne talenter. Man kan også finne ut hvilke talenter man alt har ansatt. Mange virksomheter vet ikke hva de allerede har av slike. Nesten fire hundre tusen av IBMs ansatte er på LinkedIn. Det er 92 % av alle ansatte. Accenture har over 200.000 ansatte på LinkedIn. Deloitte og GE nesten like mange.
Popularitetsbarometer. LinkedIn gjør det også mulig å følge virksomheter. Her fungerer nettstedet som et slags allment popularitetsbarometer. Google har suverent flest følgere fulgt av IBM og Microsoft.
Arbeidsgiverrangering. I kombinasjon med for eksempel tjenester fra Glassdoor kan man måle sin posisjon som arbeidsgiver. Statoil er her i dag rangert som OK med poengsum 3.2 etter en medarbeiderrangering her. Norsk Hydro har rangering 3.5. Samme har Yara.
Også andre muligheter. Skal du søke din første jobb kan du finne ut hvor mennesker med din utdanning er ansatt. Det kan være nyttig når du skal planlegge din egen karriere. Skal du starte opp nye virksomhet og trenger mennesker med spesielle kvalifikasjoner kan du på LinkedIn finne ut hvor du finner slik kompetanse. Forskere som er opptatt av arbeidsmarkedet ser også muligheter i LinkedIns oversikter.
Konkurrenter finnes. Men det finnes konkurrenter. LinkedIn når ikke potensielle toppsjefer. Hodejegerfirmaene tjener fortsatt gode penger i dette markedet ved å være diskresjonære. I Frankrike er Viadeo større, og det er de også i Kina. I Tyskland er Xing mer populær.
Mer om dette kan du lese i The Economist, om du har tilgang dit.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar