LinkedIn har 313 mill. profiler, 3 ganger antallet i 2011.
Målet er 3 milliarder. LinkedIn er en ”game changer” i rekruttering. Her finner
man også de som ikke søker jobb og dette er etterspurt. Her er det
betalingsvilje i markedet. Antallet jobbannonser på LinkedIn har økt fra
350.000 til 1 mill bare i år. Men LinkedIn er mer. Og det finnes også andre
Oversikt
over egne talenter. Man kan også finne ut hvilke talenter man alt har
ansatt. Mange virksomheter vet ikke hva de allerede har av slike. Nesten fire
hundre tusen av IBMs ansatte er på LinkedIn. Det er 92 % av alle ansatte.
Accenture har over 200.000 ansatte på LinkedIn. Deloitte og GE nesten like
mange.
Popularitetsbarometer. LinkedIn
gjør det også mulig å følge virksomheter. Her fungerer nettstedet som et slags
allment popularitetsbarometer. Google har suverent flest følgere fulgt av IBM
og Microsoft.
Arbeidsgiverrangering. I
kombinasjon med for eksempel tjenester fra Glassdoor kan man måle sin posisjon
som arbeidsgiver. Statoil er her i dag rangert som OK med poengsum 3.2 etter en
medarbeiderrangering her. Norsk Hydro har rangering 3.5. Samme har Yara.
Også andre
muligheter. Skal du søke din første jobb kan du finne ut hvor mennesker
med din utdanning er ansatt. Det kan være nyttig når du skal planlegge din egen
karriere. Skal du starte opp nye virksomhet og trenger mennesker med spesielle
kvalifikasjoner kan du på LinkedIn finne ut hvor du finner slik kompetanse.
Forskere som er opptatt av arbeidsmarkedet ser også muligheter i LinkedIns
oversikter.
Konkurrenter
finnes. Men det finnes konkurrenter. LinkedIn når ikke potensielle
toppsjefer. Hodejegerfirmaene tjener fortsatt gode penger i dette markedet ved
å være diskresjonære. I Frankrike er Viadeo større, og det er de også i Kina. I
Tyskland er Xing mer populær.
Mer om dette kan du lese i The Economist, om du har tilgang dit.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar