Søk i denne bloggen

fredag 16. juli 2010

Fjonge og farlige agurker

Dagsavisen kunne 15. juli, i beste agurktid, fortelle oss at fjonge og farlige damer bak rattet går på sikkerheten løs. Vi snakker om fottøyet til kvinnelige sjåfører, i England. ”Fottøy som gjør at du ikke har en konstant, trygg og rask kontakt med pedalen svekker dine egenskaper som sjåfør dramatisk og kan naturligvis få fatale konsekvenser” sier Nils Sødal, fungerende kommunikasjonssjef i NAF, til Dagsavisen i en kommentar. NAF, norske NAF, er bekymret! 

Og nå kommer jeg til det de er bekymret for: 80 prosent av kvinnelige sjåfører, i England, velger stil framfor sikkerhet i valg av fottøy. Tenk det! Hva med kvinner i Norge? Hva med menn i Norge? 33 prosent av kvinnelige sjåfører har kjørt med flip-flops. Det har jeg også gjort og jeg er mann. 23 prosent av kvinnelige sjåfører gidder ikke å skifte til bedre egnet fottøy når de skal kjøre bil. Ojjj! Det gjør jo nesten alle menn i Norge. 18 prosent av kvinnelige sjåfører har kjørt barbent. Det har jeg også gjort når jeg tenker meg om, minst en gang, en liten tur, tror jeg. 47 prosent av kvinnelige sjåfører velger fottøy på morgenen som står i stil til dagens antrekk, ikke med hensyn til at de skal kjøre bil. Sensasjonelt!! 

Menn tenker selvsagt først på kjøreskoa, både i England og Norge. Bare 17 prosent av de kvinnelige sjåførene har et par ”kjøre-sko” liggende i bilen. Gud bedre! Hele 63 prosent av kvinnelige sjåfører ønsket råd om korrekt fottøy til bilkjøring. Med NAFs bekymring kan vi vel snart vente oss en kampanje, i Norge, rettet mot norske kvinnelige sjåfører. That will be the day!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar