Har du evnene til å finne muligheter andre ikke har sett, fokusere på fremtiden, lære kontinuerlig, og våger å feile for å lære av det? Er du flink til å samle ulike, men talentfulle mennesker rundt deg og deler du generøst av din kompetanse og dine ideer? Gjør du alt dette, og stadig på nytt gjør det, da er du en av de Amy Wilkinson burde ha snakket med når hun skrev boken sin, The Creator´s Code tilbake i 2015. Om du da hadde hatt tid til å la deg intervjue. Kanskje var du for travel med å realisere et eller annet nyskapende forretningskonsept.
Amy
Wilkinson har intervjuet, kodet og analysert seg frem til budskapet i boken.
Her er mange eksempler og mye inspirasjon samlet i seks essensielle egenskaper
som ifølge analysene er felles for de 200 suksess-entreprenørene hun har
intervjuet. Nedenfor følger en rask fremstilling av de avgjørende egenskapene.
Finn gapet. Dette innebærer at du ser
muligheter andre ikke har sett, finner «vakuum» som du kan fylle, behov som
ikke er tilfredsstilt og som kan inspirere deg til nyskaping. Kreative
nyskapere bruker, ifølge Wikinson, tre teknikker i sitt arbeid. De gjør som
sommerfuglene, de overfører ideer og metoder til nye områder, de gjør som
arkitektene og finner nye løsninger eller veier frem, de integrerer, dvs.
smelter sammen tilsynelatende uforenlige konsepter til noe helt nytt. Wilkinson
trekker frem Elon
Musk som eksempel. Sammen med en bekjent startet han sent på 90-tallet
Zip2, en av de første tjenestene som gjorde innhold fra medier tilgjengelig på
nett. Zip2 ble kjøpt opp av søkemotorselskapet AltaVista. Musk var snart i gang
med PayPal,
betalingsformidling på nett, som raskt ble kjøpt opp av eBay. Musk ga seg ikke.
Han er i dag best kjent for el-bilen Tesla og
andre prosjekter under utvikling: Som f.eks. å sende mennesker til en bosetting på Mars.
Styr mot dagslyset, i tunnelen. Fokuser
på fremtiden, se den for deg og du kommer dit. Slik virker det ifølge
Wilkinson. Utforsk grensene for hva ingen til nå har gjort. Unngå nostalgiske
tanker som kan hindre fremdriften. Wilkinsons eksempel her handler blant annet
om yoghurt, og om Hamdi Ulukaya, en tyrkisk innvandrer til USA. Han hadde noe
erfaring med melkeprodukter med seg hjemmefra. Men med blikk for fremtidige mål
og muligheter kjøpte han et nedlagt og forfallent produksjonsanlegg for
youghurt av matvaregiganten Kraft Foods. Ulukaya ville lage en youhgurt som var
mye bedre enn det skvipet han mente amerikanske forbrukere ble tilbudt tidlig
på 2000-tallet. Han startet uten distribusjonsapparat, men så ikke begrensninger
i det. I oktober 2007 pakket han sitt første parti med Chobani
gresk-yougurt. I 2013 var hans yougurt den meste solgte av gresk type i USA.
Fly i OODA loopen. Oppdater antagelsene dine om
hvordan ting virker kontinuerlig. Observer, orienter deg, beslutte og handle.
Dette er ODAA-loopen: Observe, Orient, Decide and Act. Gjentatt hurtig
sirkel-iterasjon gir deg muligheter til å lære slik at du kommer i forkant av
dine konkurrenter. Max Levchin er eksempel sammen med blant annet Peter Tiel.
Etter mange forsøk på å lansere løsninger for kryptering av pengeoverføringer
på forskjellige kanaler endte de opp med betalingsløsning Confinity
som ganske raskt fusjonerte med Elon Musks X.com og ble til PayPal og deretter
kjøpt opp av eBay. Etter dette vil man finne Levchin igjen i etableringen av
Slide og Yelp, i styret for Yahoo, og som engasjert deltaker i en rekke
idealistiske initiativer. Egenskapen vi snakker om er evnen til med «lynets
hastighet» å løpe gjennom OODA loopen, lære av det, korrigere og starte på nytt
med bedre utgangspunkt. Og så gjøre det igjen!
Feile klokt. Å erfare gjennom å gjøre mange små
feilgrep er avgjørende for å unngå de helt store tabbene som velter hele
spillet for deg. Det entreprenører som feiler klokt, gjør ifølge Wilkinson, er
å utvikle metoder for testing av ideer der små innsatser settes inn på å teste
ut små ideer. De ideene som virker tar de med seg videre, de andre avskrives,
men med små tap. Det gjør det motsatte av å satse alt på et kort. De har også
som egenskap at de klarer å snu sine tilbakeslag til suksess. Wilkinson viser
her til Jessica Herrin, grunnleggeren av Stella & Dot,
smykkesalg m.m. på nett. Etableringen av denne virksomheten innebar testing av
mange varianter av vareutvalg og salgsformer før dagens forretning fant sin
form. Og fortsatt tester man ut små porsjoner av kolleksjoner før man satser
store penger på produksjon, innkjøp og markedsføring.
Nettverk av gode «hoder». Samle ulike,
men gode hoder. For å løse mangefasterterte problemer må du ha evnen til å
samle gode hoder rundt deg. Og da ikke bare slike som tenker som deg. Du må gi
plass til, kunne integrere og la deg inspirere av individualister som tenker
annerledes. "Du må kunne temme kognitiv diversitet for å kunne bygge på andres
ideer", som Wilkinson sier det. Dette gjør du ved å skape felles arenaer, raske
samlinger, bruke konkurranser, spill og lek. Du må kunne overraske med nye
samarbeids-partnere om nødvendig også slike ingen venter at du skal kunne
samarbeide med. Du må kunne samarbeide med uventede ikke-allierte. Wilkinson viser til Hosain
Rahman og Jawbone som
eksempel. Jawbone selger armbånd som ved hjelp av en innebygd digital enhet og
en app på mobiltelefonen din gjør det mulig for deg å overvåke trening, søvn og
næringsinntak. Den første utgaven var raskt utsolgt, men ganske snart begynte
kjøperne å klage på funksjonaliteten. Rahman inviterte misfornøyde kunder til å
gi tilbakemeldinger mot å få tilbakebetaling av utgifter og fri bruk. Han
organiserte et bredt sammensatt team av eksperter for å teste ut produkter funksjon
for funksjon og forbedre disse. Relanseringen et år etter ble en suksess.
Dele generøst. Utløs generøsitet ved å hjelpe
andre, gi små gaver, del informasjon, hjelp til med å fullføre andres oppgaver,
åpne muligheter for kolleger. Slik bygger du sterke relasjoner. I en
transparent og sammenkoplet verden gjør generøsitet den kreative skaperen enda
mer produktiv. Robert Langer med egen lab på MIT er et av Wilkinsons eksempler her. Langer
er en pioner innen biomedisin og bioteknologi med mange hundre patenter og et
vitenskapelig forfatterskap som omfatter mer enn 1000 vitenskapelige artikler.
Hva han er mest stolt av? Ifølge Wilkinson er svaret: «My students. They´re almost like my own kids. I get so much
satisfaction seeing them do well».
Binde alt dette sammen. Klarer du å
forene alle disse egenskapene eller måtene å utvikle og realisere ideer på så
er du altså, slik jeg forstår Wilkinson, i klasse med Elon Musk. Det er bare å
gå i gang. For de fleste av oss er det vel ikke så lett å sammenligne seg med
Musk, kanskje vil vi ikke engang være slik. Men kanskje er det noe å lære av
Wilkinson allikevel. Boken som altså ble utgitt i 2015 er rik på eksempler ut
over de som det er vist til her. Noen av eksemplene og «varemerkene» over har
byttet navn siden utgivelsen, men jeg mener fortsatt fremstillingen har noe for
seg selv i dag. Wilkinson kan du også se på YouTube.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar