Forandring og forvandling gir ledere svært ulike utfordringer. Viktig å vite nå etter pandemien. Richard T. Pascal gir oss innsikt i hva som forleder oss fra å ta fatt på de virkelige utfordringene, og hva vi kan lære av japanerne.
Om
forandring og forvandling. Et fokus for Richard T. Pascal gjennom livet som
konsulent har vært at ledere bør bruke mer intellektuell energi på å gjøre gode
valg i lederskapet utfra om man står overfor en forandring eller en forvandling.
Hans grunnleggende forestilling er at ledere i sin alminnelighet leder og arbeider
som om alt er forandring og at denne ikke berører virksomheten mer enn at de
kan tilpasse seg forandringen med små justeringer i form av inkrementelle forbedringer
av arbeidsmiljø og lederstil. Dette er høy-aktuelt i dag. Pandemien og nedstengningen
har skapt endringer i vår måte å arbeide på som opplagt fortjener oppmerksomhet
som om vi står overfor en «forvandling». Det hevdes blant annet at fem års digital tilpasning nå er gjennomført på 12 måneder. Arbeidslivet etter pandemien blir et annet enn det vi hadde før. Arbeidsgivere må tilpasse seg dette ved å invitere
de ansatte tilbake til arbeidsplasser og et arbeidsmiljø som er annerledes og
tilpasset en ny virkelighet. Og så skal vi også mestre "Det grønne skiftet".
Fads, ledermoter
og døgnfluer forstyrrer. En av Pascals kjepphester var og er oppgjøret med
såkalte management-fads. Han mente at lederes unnfallenhet i relasjon til det å
møte forvandlinger skyldtes at de nærmest ble slått i svime eller beruset av
stadig nye motepåfunn innenfor ledelsesfaget. Karakteristika ved slike motepåfunn
er at de er enkle å forstå, tilbyr enkle løsninger, kan brukes over alt og
tilpasses, de er i noen grad tilpasset problemer i tiden, de er «nye» og de legitimeres
av et kobbel av «Guruer» og "Disipler" i konsulentselskapene. Det er presentert
flere tidfestede lister over slike nyskapninger som har stjålet og stjeler
lederes oppmerksomhet slik at de ikke evner å se samfunnsendringene som
virkelig er av betydning. I 1950-årene
var Teori X og Teori Y og Brainstorming blant disse. I 1960-årene fikk vi blant annet MbO (Managment
by Objectives). På 70-tallet eksploderte tilbudet og vi fikk Zero Base
Budgeting, Kvalitetssirkler og Just in Time. På 80-tallet ble Intraprenørskap ei
greie, vi fikk One Minute Managing, Empowerment og Business Process Re-engineering.
Dette bare for å ha nevnt noen av de lederskapsmotene ledere gjennom tidene har
måttet bruke tid på å forholde seg til. Noen av disse er omtalt i andre poster på denne bloggen. Og det sluttet ikke på 80-tallet. Du har sikkert hørt om JIT, Agile teams og SCRUM, Value proposition og kanskje også "selvledelse". Listen er mye, mye lengre.
Richard T. Pascal
in search of excellence og hva vi har lært av japanerne. Pascal ble født i
1938. Han skaffet seg en MBA og senere en Ph.D fra Harvard Business School. Allerede
under arbeidet med dr.graden var han tilknyttet McKinsey sammen med Tom Peters
og Robert Waterman. Her utviklet han 7S-rammeverket gjennom empiriske studier
blant toppsjefer og toppledere i organisasjoner som General Electric, The New
York Times, British Petroleum, Intel m.fl. Denne modellen ble brukt av Peters
og Waterman i deres bestselger, «In search of excellence: Lessons from American best-run companies» som ble utgitt i 1982. På 80-tallet studerte Pascal Japansk
ledelse i japanske virksomheter. Her sammenlignet han Japanske lederstiler med
vestens for å kartlegge hva man i vesten, og særlig i USA, kunne lære av japanske
ledere og virksomheter. Disse ble på denne tiden oppfattet som å være "særlig i
støtet". Etter dette utga han sammen med Anthony Athos «The Art of Japanese
Management» som også ble en bestselger. Her var hovedkonklusjon at Japanske
organisasjoner og ledere hadde større fokus på de «mykere sider av lederskap» (på
ansatte, kunnskap og ferdigheter, kjerneverdier og lederskapets utførelse og
virkning) enn det deres amerikanske kolleger hadde.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar