Peter Drücker regnes av mange som grunnleggeren av moderne management. Han er kjent for «læresetninger» som «The best way to create your future is to create it» og mange flere. I sin mest solgte bok beskriver han "den effektive topplederen".
Om beundring av guruer. Jeg har tidligere på denne bloggen beskrevet min beundring for guruer og spesielt lederguruer. Jeg tenker på personer som en gang i løpet av de siste 100-årene har maktet å lage beskrivelser av de komplekse relasjonene mellom mennesker i arbeids- og samfunnsliv som er så enkle at jeg tenker: "Å ja! Slik er det selvsagt." Jeg føler meg litt klokere for en stund etter møtet med slike. Nedenfor har jeg tatt for meg en av de virkelig store management-guruene.
Grunnleggeren av moderne management. Peter Drücker ble født i Østerrike i 1909. Etter endt skolegang hjemme, reiste han i 1927
til Hamburg og senere til Frankfurt i Tyskland. Her livnærte han seg som
journalist samtidig som han tok en doktorgrad i jus. I 1933 flyttet han til
London hvor han etter hvert ble sjefsøkonom i bank. Før han reiste til USA, der
han ble statsborger i 1943, og startet en akademisk karriere. Først som
professor i politikk og filosofi og deretter 22 år som professor i Management
ved New York University. I 1971 etablerte han USAs første MBA-program ved Claremont
Graduates University. Drücker regnes av mange som grunnleggeren av moderne
management.
The best way to create your future is to create it. Drücker har etterlatt seg et imponerende forfatterskap med i alt 39 bøker, mange av dem oversatt og distribuert world wide. Han studerte og beskrev lederskap så langt ned i detaljene at det er vanskelig å presentere ham i kortform. Men han har etterlatt seg en mengde visdomsord som ville gitt ham egen avdeling blant selgere av kjøleskapsmagneter om han hadde vært tidligere ute. Her følger noen eksempler blant mange flere:
-
Business has only two basic functions – marketing and
innovation.
-
Plans are only good intentions unless they immediatly degenerate
into hard work.
-
Marmeting is not a function, it is the whhole business seen from
the customer’s point of view.
-
The aim of marketing is to know and understand the customer so
well the product or service fits him and sells itself.
-
We are becoming aware that the major questions regarding
technology are not technical but a human question.
-
The most important thing in communication is to hear what isn’t
being said.
-
The best way to create your future is to create it.
-
Entrepreneurship is neither a science nor an art. It is a
practice.
-
If you want something new, you have to stop doing something old.
-
The Only Thing We Know About The Future Is That It Will Be
Different.
Den Effektive Topplederen er en beskrivelse hentet fra boken
Management: Tasks, Responsibilities, Practises som ble utgitt i 1973 og er blant hans definitivt største bestselgere. Drucker definere her tre oppgaver (tasks) eller
dimensjoner som basale for toppledere: Å tenke gjennom og definere formål og oppdraget
til virksomheten. Å sikre effektiv produksjon og medarbeiderinnsats.
Å mestre sosiale utfordringer og ta sosialt ansvar.
Andre guruer i kortform. Jeg har tidligere på denne bloggen presentert Douglas McGregor m.fl.. Jeg har presentert Jan Carlzon og Nils Arne Eggen. Ichak Adizes, Eric Berne og Abraham Maslow er også med. Thomas Erikson, den svenske foredragsholderen, og Charles Handy m.fl. er presentert i kortform. Sosiologen Max Weber og historikeren C.N. Parkinson er med som bidragsytere i en diskusjon om byråkrati. Sist, men ikke minst, har jeg tilbake i tid skrevet litt om den greske filosofen Diogenes. Be my guest.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar