Derek Offord skrev i fjor en artikkel i tidsskriftet The Critic der han viser oss vei gjennom tankegodset Putin har laget sin egen historieversjon av for å rettferdiggjøre krigen i Ukraina. Putin er svært selektiv i valg av historiske kilder og historien om fortid og fremtidsutsikter blir deretter.
Derek Offord er professor emeritus ved universitet i
Bristol og spesialist på nyere russisk historie. Derek Offord har spesialisert
seg på nyere russisk historie, idehistorie, litteratur og språk. Han har skrevet
flere bøker om russiske revolusjonære bevegelser og om russiske forfatteres
reiser i vest, og også om hvordan disse reisene var med på å forme en nasjonal russisk identitet
basert på inntrykkene de brakte med seg hjem. I november-utgaven
fra i fjor av tidsskriftet The Critic skrev han en lengre artikkel om sitt
syn på «Rasjonalet bak Putins krig i Ukraina». Her følger et litt langt, men likevel kort
sammendrag av denne artikkelen med noen egenproduserte sidesprang.
Putin og Peter den store. Offord viser blant annet
til Fiona Hill som har vært i tjeneste som rådgiver for amerikanske presidenter
når det gjelder Russland. Hun har skrevet at Putin tror og mener at hans
personlige skjebne er tett knyttet til den russiske staten og dens fortid. I en
tale i fjor i juni refererte Putin til Peter den Store (Tsar fra 1696 til 1725)
som kriget mot Sverige i 21 år med mål, ifølge Putin, å ta tilbake til Russland
det som rettvist tilhørte Russland. Etter 30-årskrigen hadde Sverige etablert en dominerende posisjon i Baltikum-området som ble oppfattet som en trussel både av Danmark, Polen og Saxen og Russland. Offord viser også til et 20-sider langt
essay som Putin skrev, «On the historical unity of Russians and Ukrainians»,
som ble publisert i juli 2021. Her vender Putin seg til historien, for som han
sier «å få bedre innsikt i fortiden og derfra se inn i fremtiden». Offord mener
at Putins tanker og handlinger er knyttet til et selektivt utvalg av historien slik
han og andre kjenner den og at han avslører dette i sine taler som etter hvert er full-lastet
med gammelt russisk-nasjonalistisk tankegods. Budskapet bæres videre av lojale russiske
kommentatorer. Nettopp dette skjedde etter talen hans ved «innlemmelsen» av Donetsk,
Luhansk, Kherson og Zaporizhzhia 30. september i fjor. Disse Ukrainske fylkene
ble som kjent igjen «innlemmet» i Russland etter en raskt improvisert folkeavstemning
og senere «akseptert» som russisk land av den Russiske Dumaen.
Putins masterplan er å ta tilbake alt som «fra gammelt
av» var områder der det var bosatt russere slik han oppfatter historien mer
enn 1000 år tilbake i tid. Hvilke landområder som er dekket av denne
«definisjonen» er ifølge Offord «svært elastisk». Hviterussland og Ukraina er
kjerne-områder i denne historiske anskuelse hans, men den omfatter også de nåværende
baltiske statene. Områdene ble, følge Putin, i sin tid tapt på grunn av manglende
russisk samhold, fremmede fiendtligheter og/eller renkespill. Putin mener i
sitt essay at Russland er berettiget til å styre alle land i områder der det var
øst-slaviske bosettinger i middelalderen ifølge russiske krøniker. I disse områdene
fantes det da, igjen i følge Putin, svake ledere som inviterte skandinaver til sine bosetninger,
skandinaver som så tok over styringen. Det moderne Russland, Hviterussland og
Ukraina har alle sine røtter i dette veldige gamle-dagers Rus, ifølge Putin.
Den ortodokse kirken godkjente Moskvas stilling i den kristne
verden på 1400-tallet. Dette skjedde etter at Konstantinopel ble overtatt
av muslimene i 1453. Også dette passer inn i Putins historieskriving. Moskva
tok etter dette oppgaven med å samle områdene som frem til da var land tapt fra
Rus. På slutten av 1700 tallet ble Kyiv og landområdene øst for elven Dnieper,
kjent som Lille Russland, inkorporert i Russland etter det Putin kaller en
frigjøringskrig. Putin feirer denne historiske begivenheten enda i dag og har solid støtte fra Patriark Kirill i Moskva.
Putin mener Lenin må ta ansvar for oppsplittelsen av Sovjetunionen.
Sovjetunionen ble etablert som en konføderasjon av republikker, der hver republikk
hadde rett til å rive seg løs og bli selvstendige. Og ifølge Putin var dette grunnen til at Sovjetunionen
ble oppløst i 1991 da kommunistpartiet tapte makten. Menneskene i områdene
utenfor Russland som følte seg som russere ble revet løs fra sitt mors-land. Putin
befant seg i Øst-Tyskland som KGB-agent «da muren falt» og opplevde det som skjedde
da kontorene til KGB ble stormet som en personlig fornedrelse. I Putins
historieforståelse førte oppløsningen av Sovjetunionen til at de russisktalende
som bodde i Ukraina ble gjort til gjenstand for tvungen assimilasjon i en
etnisk fattig Ukrainsk stat som i tillegg var aggressivt innstilt overfor
Russland. Oppdelingen av Russland var ifølge Putin den verste geopolitiske katastrofe
i det forrige århundre. Han har hele sin tid som president strevd for å gjenvinne landområder som før 1991 var kontrollert fra Moskva, i Tsjetsjenia, i
Abkhazia og Ossetia i Georgia og på Krim. Strevet her var svært brutalt. Støtten til separatistene i Donetsk
og Luhansk er for ham, del av et enda større gjenoppbyggings-prosjekt.
Russisk nasjonalisme og Vesten – Er det her Putins
tankegods kommer fra? Russisk nasjonalisme henter ammunisjon fra
forestillingen om kontraster mellom Russland og ditto forestillinger om en konstruert
enhet kalt «Vesten» eller «Europa». Kontrasten er hentet fra tankegods som ble manet
frem midt på attenhundretallet som en motsetning mellom «de vestlig-orienterte»
og «de slavofile». Vi snakker her først og fremst om ideer dyrket frem av russiske tenkere, der noen mente at Russland
burde trekke fordeler av vestlige ideer og praksiser, mens andre (de slavofile)
insisterte på at russiske verdier og tradisjoner var et bedre grunnlag for en særpreget
russisk fremtidsutvikling. Aktuelle tenkere fra den siste tankeretningen var Aleksey Khomyakov, Ivan Kireyevsky og Konstantin Asakov. Disse tre var først og fremst orientert
mot å ta vare på russisk kultur. Men det fantes også politiske nasjonalister orientert
mot lojalitet til russiske institusjoner, legitimering av imperialistisk
ekspansjon og russifisering av ikke-russiske minoriteter. Disse fremstår i dag som direkte bidragsytere til Putins tankegods. En av de fremste av disse var
Sergey Uvarov som ble utdanningsminister i 1833 og som formulerte Doktrinen om «Offisiell Nasjonalitet». Men Nikolai Danilevsky’s manifest «Russland og Europa» fra 1869
fremstår kanskje som enda mer aktuelt for å forstå Putin av i dag. Danilevsky
klassifiserte etniske grupper og karakteriserte deres sivilisasjoner. Han
identifiserte 10 kultur-historiske typer som korresponderte med
lingvistisk-etnografiske familier. Germansk-Romanske folk var som eksempel voldelige
og egoistiske i motsetning til Slaviske folk som var god-sinnede og tolerante. Stor-Russere (Russland), Små-Russere (Ukrainere) og Hvite Russere (knyttet
til Hvite Russland) måtte forenes i en stat ifølge Danilevsky. Har vi hørt noe
som ligner? Putin er også under innflytelse av senere og nåtidige russiske tenkere. Andre poster på denne bloggen forteller historien om disse og om Putins entusiasme.
Russland som utvalgt eller uskyldig-offer
nasjon og «historien om Russland». Den svært anerkjente
britiske historikeren John H. Elliot utga i 2012 en bok med tittelen «History
in the making» om hvordan nedskrevet historie blir til og også litt om hva som
ikke blir til kvalitets-historie. Her introduserer han begrepene «Chosen nation syndrome» og «Innocent
victim syndrome». «Chosen nation syndrome» beskriver nasjoner som kollektivt «omtaler»
seg selv som utvalgt av Gud til et oppdrag som bare denne nasjonen kan fullføre.
Elliot bruker her det historiske spanske imperiet som eksempel. «Innocent victim syndrome»
beskriver nasjoner som kollektivt «omtaler» seg selv som eksepsjonelle, men
av en eller annen grunn, ikke er i stand til å få den status som de «føler» de
burde ha i den verden disse og vi lever i. Elliot mener at å ha disse syndromene som
utgangspunkt ikke leder til historisk-faglig god historieskriving. Slik jeg forstår Elliot og Putin svermer sistnevnte rundt begge disse i sin historie-konstruksjon, og historieskrivingen blir ikke bedre av det. Og dessuten blir konsekvensene forferdelige i Ukraina nå.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar