Byvandring: Om livet mellom husene, hva som skaper møter mellom fremmede og de alminnelige men viktige detaljene
Livet mellom husene. For mange år tilbake, tidlig på
1970-tallet, kom jeg over en bok skrevet av en dansk arkitekt, Jan Gehl, som
beskrev livet mellom husene i en by. Boken var nærmest en lærebok for
byplanleggere i kunsten å lage gater der mennesker kan oppleve hverandre og møtes.
Gel skrev blant annet at det å være blant andre, å se og høre andre, å motta
impulser fra andre kan gi en positiv opplevelse av å delta. Selv om man ikke er
sammen med noen bestemt er man allikevel sammen med andre. Selv en så beskjeden
form for kontakt er også en situasjon som kan bidra til at andre former for
kontakt kan vokse frem. Han skrev også i 1971 om hvordan massemediene gir orientering
om de store og sensasjonelle begivenhetene, men mente at ved at vi selv ferdes
blant andre blir vi orientert om alle de mer alminnelige, men like viktige
detaljene, om hvordan samfunnet henger sammen, hvordan andre arbeider, kler seg
og oppfører seg. Han mente at vi slik kunne etablere et fortrolig forhold til
omverdenen i 1971.
Hva skaper og hvor skapes møter mellom fremmede? I
fjor høst snublet jeg over en artikkel som minnet meg om denne boken. Sosialantropologen
Sverre Bjerkeset, som har doktorgrad i urbanisme, publiserte en artikkel i
Norsk Sosiologisk Tidsskrift nr. 4 i 2022 som forteller oss noe om hvordan vi
kan bli kjent med nye mennesker på gata eller torget i byen. Han har drevet
gatestudier i Oslo på Grønland torg/Smalgangen, Olaf Ryes plass på Grünerløkka,
Majorstuatorget/Vinkelplassen på Majorstua og på deler av Odden på Tjuvholmen. Han
har arbeidet som skjult deltakende observatør, som det heter i hans fagmiljø, og
dessuten intervjuet mennesker han traff på under sine observasjoner. Alt dette for
å avdekke og beskriver typesituasjoner der fremmede møter hverandre og
etablerer en form for kontakt. Han snakker om «eksponerte posisjoner», «åpningsposisjoner»
og «gjensidig åpenhet» og beskriver i artikkelen situasjoner som oppstår slik
at de tillater, og tidvis pålegger ukjente å samhandle. Med «Eksponerte
posisjoner» dekker han situasjoner der det er mennesker som er forpliktet til å
være tilgjengelige, som er uniformerte, oppmerksomhetssøkende og/eller kjente personer,
mennesker som trenger hjelp til å finne frem i en fremmed by og derfor tar
kontakt o.l. Med «Åpningsposisjoner» mener
han møte med mennesker som direkte inviterer til samhandling som selgere,
ververe, aktivister, gateartister, tiggere, vektere, journalister, valgkampmedarbeidere,
meningsmålere og mange flere. En stor andel av spontane interaksjoner i
offentlige byrom involverer individer i slike åpnings- – og eksponerte –
roller. Med «Gjensidig åpenhet» dekker han omstendigheter der fremmede –
gjennom å dele en gruppetilhørighet, et fysisk rom, en erfaring – kan være
gjensidig åpne og tilgjengelige for hverandre og kanskje også andre. Artikkelen
dekker 16 sider før referanser så det er mye mer å hente ved å finne frem og
selv studere artikkelen som er åpent tilgjengelig på Idunn.no.
Å gå på byen som antropolog eller psykolog eller arkitekt
eller….. Neste gang jeg tar en tur ut i byen skal jeg se etter «eksponerte
posisjoner», «åpningsposisjoner» og «gjensidig åpenhet». Kanskje møtes vi? En
annen form for byvandring er foreslått av psykologen Alexandra Horowitz i boken
«On Looking – A walker’s guide to the art of observation». Kort fortalt
forteller hun om byvandringer der hun tar med seg turfølge med forskjellig
bakgrunn og ber dem fortelle om sine opplevelser av turer hun selv har gått
alene før. Det skaper nytt og til dels uventet tur-innhold og opplevelser.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar