Søk i denne bloggen

lørdag 20. januar 2024

Russisk språk og litteratur som våpen for russisk imperialisme i Ukraina

Russiske forfattere, litteratur, og russisk språk som virkemiddel for spredning av russisk ny-imperialistisk ideologi. 









Russisk språk og ny-imperialistisk ideologi. Den polsk fødte professoren i statsvitenskap Tomasz Kamusella stiller, i en artikkel i tidsskriftet New Eastern Europe sin utgave fra november-desember i fjor, spørsmålet: «Are Russian language and literature really so great?». Hovedbudskapet i artikkelen er at det russiske språket spiller en aktiv rolle i det han kaller det nåværende russiske regimets fascist-influerte ny-imperialistiske ideologi.  Dette står i kontrast til engelsk-språklige land og regjeringer som overlater språket og språkbruken til sine borgere og der språkpolitikk i beskjeden grad er eget tema. I Sentral- og Øst-Europa er det slik Kamusella ser det motsatt. Språk-politikk benyttes aktivt for å fremme en felles etno-lingvistisk nasjonalisme blant innbyggerne, ved å samle dem rundt samme språk, under "Den store russiske litteraturen".

Språk-kultur som våpen og Russiske forfattere som bidragsytere. Han mener vesten og vestens språkforskere med russisk som spesialområde ikke forsto hvordan Moskva brukte kultur og språk som våpen Praksis i Sovjetunionen var at man ikke publiserte fiksjonslitteratur som ble skrevet på andre språk enn russisk før det forelå en russisk oversettelse og selv da ble den originale teksten justert slik at den passet til den russiske versjonen som også alltid ble lagt til grunn ved oversettelser til europeiske språk. Kamusella trekker i artikkelen frem tre store og kjente russiske forfattere, Leo Tolstoy, Joseph Brodsky og Aleksandr Solzhenitsyn (Nobels litteraturpris i 1970). De to første fremmet begge i sin litteratur, ifølge Kamusella, russisk imperialistisk tankegods. Brodsky erklærte seg så sent som i 1998 som motstander av retten til frigjøring og selvstendighet for landene i det da allerede avviklede Sovjetunionen. Dette markerte han ved å omtale disse landene samlet under betegnelsen «Vest-Asia» for å understreke deres tilknytning til Russland. Kamusella mener Solzhenitsyn, som avslørte folkemord i de sovjetiske fangeleirene også hører med blant støttespillerne for en slik imperialisme og viser til at han i en refleksjon rundt Russlands fremtid etter Sovjetunionens sammenbrudd skal ha uttalt: «Should someone ask me wether I would indicate about West such as it is today as a model to may country, frankly I would have to answer negatively… The next war (which does not have to be an atomic one and I do not believe it will) may well bury western civilisation forever».

Det russiske språket og russisk imperialisme. Kamusella for sin del mener at det vi nå ser i Ukraina er et forsøk på å virkeliggjøre Solzhenitsyns spådom. Demokrati, menneskerettigheter og basal politisk frihet er under sterkt press. Han mener å oppfatte at noen intellektuelle europeere kanskje er ferd med å ta dette inn over seg: «Den store Russiske litteratur-arven» er del av og faktisk også et våpen i den konfrontasjonen med «Vesten og vestens verdier» som Europa nå opplever. Sovjetunionen ble avviklet for tre ti-år siden, men Sovjets kultur- og språkimperialisme lever videre. Kreml krever med dette som bakgrunn sine rettigheter til post-Sovjet-landene som del av en Russisk verden fordi de ikke har noen egen kultur verdt å nevne ut over det Russiske språket. I følge Kamusella er et helt kontinent av Sovjet og post-Sovjet litteratur på rundt 50 språk fortsatt skjult for lesere i vesten bak den ugjennomtrengelige jern-gardinen skapt av "Den store russiske litteraturen" der det ikke er plass til kritikk av sovjetisk og russisk imperialisme og totalitære styresett.

Falske aviser og konstruerte demonstrasjoner. Dette er overskriften på et oppslag i Dagsavisen 20. januar i år basert på et intervju med spesialrådgiver Eskil Grendahl Sivertsen ved Forsvarets Forskningsinstitutt. Han viser til at russerne ikke bare holder intern opposisjon skjult, men at de også bruker ny informasjonsteknologi til å spre enorme mengder med falske nyheter over hele verden for å svekke Vesten og styrke russiske interesser. De kloner kjente nyhets-nettsider for å spre falske nyheter og bruker AI genererte bilder som de gjorde da de presenterte som gate-kunst bilder av Zelensky som sluker penger angivelig malt på vegger i europeiske storbyer for å illustrere fiktiv intern motstand mot vestlige lands bidrag til Ukraina. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar