Med Chris Argyris om
organisasjonsutvikling og læring i organisasjoner i enkle og doble sløyfer.
Organisasjonsutvikling og
læring i organisasjoner.
Chris Argyris ble født 16. juli 1923 og døde i 2013. Han var amerikaner med
greske aner. Han avsluttet sin karriere som professor emeritus ved Harvard
Business School etter også å ha undervist ved Yale. Av utdanning var han BA i
psykologi, MA i økonomi og PhD i organisasjonsadferd. Han er sammen med Richard
Beckhard og Edgar Schein m.fl. kjent som grunnleggere av
organisasjonsutvikling som fagområde og for sitt arbeid for å fremme lærende
organisasjoner. Gjennom sitt voksenliv drev han undervisning, men samtidig
forskning og konsulentvirksomhet. Hans ideelle forestilling var at dersom
organisasjoner tillater og oppmuntrer sine ansatte til å utvikle sitt
potensiale så vil dette være til fordel både for den ansatte og organisasjonen.
Suksess er avhengig av læring. Dessverre vet de færreste, ifølge Argyris,
hvordan man lærer selv, og samtidig på en måte som også utvikler organisasjonen
man arbeider i. Hans ideelle
forestilling var at dersom organisasjoner tillater og oppmuntrer sine ansatte
til å utvikle sitt potensiale så vil dette være til fordel både for den ansatte
og organisasjonen. Suksess er avhengig av læring. Dessverre vet de færreste
hvordan å lære.
Enkel-sløyfe-læring og
dobbel-sløyfe-læring. Argyris skal
en gang ha skrevet i en artikkel (her fritt oversatt) «…at siden profesjonelle
ledere har slik suksess med det de driver med opplever de sjelden å feile, og
fordi de sjelden feiler, har de aldri lært hvordan man kan lære av feil».
Argyris utga sammen med Donald Schon en bok om Organisasjonslæring
(Organizational Learning) i 1978 for å bøte på dette. Argyris mente at læring
skjer under to betingelser. For det første lærer en organisasjon når den lykkes
med det den har som mål å få til. For det andre lærer en organisasjon når det
ikke er samsvar mellom det den planlegger for og det den vil oppnå, og
organisasjonen klarer å korrigere betingelser og planer slik at den allikevel
når sine mål. Med dette introduserte han konseptene «enkel sløyfe læring» og
«dobbel sløyfe læring». I «enkel sløyfe læring» stiller man ikke spørsmål ved
de underliggende forstillingene om hvordan verden er. I «dobbel sløyfe
læring" vurderer man også disse forestillingene og tenker seg om minst en
gang til, i flere trinn, som vist i Argyris BESLUTNINGSSTIGE. Slik kunne man kanskje med fordel også ha tenkt i Midtøsten eller?
Argyris var også guru, samme med
andre når det gjelder sayings eller quotes om hva lederskap er. Mer om Argyris og
hans ideer kan du finne her.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar