Å drikke seg til student-kompetanse. Fadder-uka som ritual, forberedelse og fellesskap eller bidrag til utenforskap?
Forskerne Marius G. Vigen og Aksel
Tjora ved NTNU har
forsket på Fadder-uka ved NTNU i Trondheim og bidratt med en artikkel i Norsk
sosiologisk tidsskrift nr. 3-2023 der de oppsummerer sine funn. Fadder-uka
kjennetegnes, slik de to ser det av tre temaer: 1) Fadder-uka som et kræsj-kurs
i studenttilværelsen, 2) studie-livets alkoholkutur som festing og drikkepress
og 3) ulike inklusjons- og eksklusjons-mekanismer. Studien er basert på
dybdeintervjuer av studenter som deltok i fadder-uka i Trondheim høsten 2020.
Sosial-inter-aksjonistisk ramme,
ritual-teoretiske perspektiver. I artikkelen er fremstillingen avgrenset til en
sosial-inter-aksjonistisk ramme med vekt på den amerikanske sosiologen Harold Garfinkels
(1917-2011) etnometodologi som innebærer at man studerer menneskers
hverdagslige atferd ut fra deres egne praksiser, begreper og forestillinger. Ritual-teoretiske
perspektiver på fellesskap, slik disse er beskrevet av den franske sosiologen Emil
Durkheim (1858-1917), den kanadiske samfunnsforskeren Ervin Goffman (1922-82) og
den amerikanske sosiologen Randal Collins (1941-), er bakt inn undersøkelsen.
Det samme er antropologiske teorier om overgangs-ritualer hentet fra den franske
folkloristen og etnografen Arnold van Gennep (1873-1957) og den britiske antropologen
Victor Turner (1920-1983).
Mange, de fleste, føler seg tatt
opp og inkludert i student-fellesskapet. Noen finner seg ikke til rette. Dette er grovt forenklet
konklusjonen etter at 14 «faddere» og «fadderbarn» (første-års-studenter) er
intervjuet og utsagnene deres er vurdert. Studentene er rekruttert blant førsteårsstudenter
og faddere ved sosiologi-studiene høsten 2020. Alderen på de intervjuede var fra
19 til 23 år.
Dette er bare ment som en kort introduksjon. Artikkelen er tilgjengelig for alle på Idunn og anbefales til alle interesserte, kommende studenter og kanskje også deres foresatte. Artikkelen gir en god innføring i fadder-uka, hva den inneholder og utfordringene man møter både som ny student og ny fadder.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar